Prezentare
     Distinctii / Awards
     Departamente
     Cercetare
     Parteneri
     Alumni
     Sustenabilitate
     Oferta educationala
     Studenti
     Admitere
     Examen finalizare studii
     International
     Alegeri academice
 
 

Joanna Dyczkowska , Andrea Szirmai Madarasine & Adriana Tiron-Tud or, Development of Integrated Reporting in the SME Sector, Case Studies from European Countries, Springer, 2021
vezi si alte aparitii editoriale

Facebook LinkedIn Twitter
Contact
Str. Teodor Mihali, Nr. 58-60 400591,
Cluj Napoca, Romania
Tel: +40 264-41.86.55
Fax: +40 264-41.25.70

   
Universitatea Babes-Bolyai | Noutati UBB | Info COVID-19
FSEGA Online | FSEGA SIS | FSEGA Alumni | Sustenabilitate
Contact | Harta Site | Viziteaza FSEGA

Studiu privind bunăstarea financiară și alfabetizarea financiară în România

Autor: Maria Miruna Pochea

Publicat: 19 Aprilie 2022


O echipa de cercetători compusă din Mihai Nițoi, Dorina Clichici, Cristina Zeldea și Cecilia Ciocîrlan, din cadrul Institutului de Economie Mondială al Academiei Române, respectiv Miruna Pochea din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai a realizat studiul cu tema Bunăstarea financiară și alfabetizarea financiară în România.

Câteva dintre principalele rezultate ale studiului pot fi sintetizate astfel:
✓ Nivelul de alfabetizare financiară în România este de 8%, cel mai mic din Europa
✓ Peste 50% dintre români întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi
✓ Mai mult de jumătate dintre români nu au economisit în ultimii trei ani
✓ O treime din persoanele care au economisit a preferat să păstreze banii acasă

Studiul relevă o perspectivă pesimistă asupra situației actuale privind nivelul educației financiare, corelând gradul redus al cunoștințelor și competențelor financiare cu date referitoare la bunăstarea și incluziunea financiară a românilor. Totodată, studiul formulează recomandări de fundamentare a strategiei naționale de educație financiară și propune instrumente de creștere a educației financiare pentru fiecare nivel de educație și pentru fiecare categorie generațională.

Rezultatele arată că 9 din 10 români nu au abilități de calcul a ratei dobânzii, de diferențiere între valorile nominale și reale, precum și de înțelegere a conceptului de diversificare a riscului. Referitor la bunăstarea financiară individuală, studiul arată că 13% dintre români se confruntă cu probleme financiare majore, iar 38% întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi. Mai mult decât atât, 53% dintre persoanele chestionate nu au economisit în ultimii trei ani, iar 27% dintre cei care au economisit au preferat să păstreze banii acasă. Îngrijorător este faptul că 39% dintre respondenți au afirmat că nu sunt interesați să primească informații gratuite despre concepte și noțiuni financiare. Datele complete ale cercetării sociologice sunt prezentate în cadrul unui studiu care prezintă atât principalele provocări cu care se confruntă România în domeniul educației financiare, cât și posibile măsuri de politică publică necesare pentru creșterea nivelului de alfabetizare financiară a populației.

Rezultatele au fost obținute pe baza unui sondaj, efectuat pe un eșantion de eșantion de 1.391 de respondenți, în perioada 1 octombrie – 3 noiembrie 2021, prin metoda CATI. Marja de eroare este de +/-2,63%.

Studiul integral poate fi consultat online, la următoarele adrese:
- în limba română: https://ssrn.com/abstract=4077941
- în limba engleză: https://ssrn.com/abstract=4058280

Infografic Alfabetizarea financiara in Romania



inapoi la stiri   vezi evenimentele   home


       Copyright © 10.2013 FSEGA
       Web Developer  Dr. Daniel Mican   Graphic Design  Mihai-Vlad Guta